PR Strategies koostas ohtlikele ja suurõnnetuse ohuga ettevõtetele teavitusjuhised
Päästeameti ohutusjärelevalve osakonna eksperdi Reelika Kuusiku sõnul peavad ohtlikud ja suurõnnetuse ettevõtted suutma kemikaaliseaduse kohaselt korraldada õnnetuse korral kõigi ohualasse jäävate inimeste viivitamata teavitust.
„Selleks on erinevaid võimalusi – mõningates ettevõtetes on kasutusel sireen, aga sõltuvalt olukorra tõsidusest võib teavitust korraldada ka näiteks telefoni teel, sms-i abil, ukselt-uksele või valjuhääldiga teavitust korraldades. Seda, millised teavitusvõimalused millisel juhtumil piisavad on, ei ole seni seaduse, määrusega ega ühegi juhisega kindlaks määratud. Nii polnud sugugi erandlik, et ettevõte, kelle ohualas elab üle 100 inimese, lootis suurõnnetuse korral ohuteavituse korraldamisel telefonikõnedele ja operatiivjõududele,“ selgitas juhiste vajalikkust Kuusik.
Olud on muutumas
Alates Ukraina sõja algusest on Päästeamet saanud ülesandeks välja arendada üle-eestiline sireenivõrgustik, et olla paremini valmis teavitama tiheda asustustihedusega alade elanikke, suurte tööstuspiirkondade töötajaid ja muudes strateegilistes piirkondades viibivaid inimesi võimalikust hädaolukorrast.
Mitmed ohtlikud ja suurõnnetuse ohuga ettevõtted kuuluvad planeeritava riikliku sireenivõrgustiku alasse ning osad ettevõtted võivad saada järgnevate aastate jooksul lausa need oma territooriumile. Viimase aasta jooksul on juba korduvalt katsetatud ka riikliku sms-põhise ohuteavituse EE-ALARM töötamist.
Reelika Kuusiku sõnul aga ettevõtted ohuteavituse osas ainult riigile lootma jääda ei saa. Seetõttu asus Päästeamet otsima koostööpartnerit, kellega analüüsida avalikkuse teavitamise tänaseid ja suurõnnetuse korral mõistlikke võimalusi ohtlikes ja suurõnnetuse ohuga ettevõtetes.
„Tahtsime saada paremat ülevaadet esmase ohuteavituse korraldamiseks sobilikest viisidest ning koostada ettevõtetele juhised, mis aitaksid neil adekvaatselt suurõnnetuse korral avalikkust teavitada ning selle teavitamise korraldamist oma ettevõtte dokumentatsioonis kirjeldada,“ rääkis Päästeameti ohutusjärelevalve osakonna ekspert Reelika Kuusik.
Põhjalik eeltöö lõi vajaliku mõistmise
Partneriks valiti PR Strategies, kelle tänaste ja varasemate klientide hulka kuulub mitmeid ohtlikke ja suurõnnetuse ohuga ettevõtteid. Agentuuril on ka laialdane kogemus nii kriisikommunikatsiooni kui ka kriisijuhtimise koolituste elluviimisega ja kriisikommunikatsiooni alase nõustamisega.
Projekti algul töötas PR Strategies meeskond läbi ohtlike ja suurõnnetuse ohuga ettevõtete teavituskohustusi puudutavad seadused, määrused ja eelnõud, hädaolukorra lahendamise plaani ja riskianalüüsi koostamise juhised, teiste riikide ohuteavituse praktika kokkuvõtted ja muud materjalid, mis moel või teisel valdkonda puudutavad.
„Meie esimene ülesanne oli panna paika kriteeriumid, mille põhjal klassifitseerida juhtumeid ja ettevõtteid. Otsisime vastust küsimusele, millised teavitusviisid on erinevatel juhtudel adekvaatsed. Kui näiteks ettevõtte ohualas elavad vaid üksikud inimesed, võib ukselt-uksele teavitus olla igati mõistlik teavitusvõimalus. Kui aga tegemist on ammoniaagi lekkega, siis on tänavatele teavitama suundumine eluohtlik – ainus võimalus elanike viivitamata teavituseks on sireeni käivitamine,“ kirjeldas analüüsietapi keerulisi valikuid projekti vedanud strateegiline konsultant Helena Loorents.
Parim lahendus sündis tiimitööna
Tema sõnul korraldati klassifikatsiooni määratlemiseks kohtumisi töörühmaga, kuhu kuulusid lisaks Päästeametile ka Häirekeskuse, Siseministeeriumi ja Naiskodukaitse esindajad.
„Jõudsime arutelude käigus jaotuseni, mis lähtus juhiste kavandamisel kahest skaalast – sellest, kui palju on ettevõtte ohualas inimesi, ning sellest, kui kriitiline on ohuolukord ehk kui kiirelt tuleb inimeste elu ja tervise säästmiseks esmane ohuteavitus korraldada,“ rääkis Loorents.
Valminud dokumendis on juhised jaotatud punaseks, oranžiks, kollaseks ja roheliseks klassiks. Loorents nentis, et selle jaotuseni jõudmine oli ootamatult keeruline, sest näitajaid, mille põhjal oli tahtmine eraldiseisvat teavitusklassi luua, tundus esmapilgul väga palju.
„Esmalt olime veendunud, et see, kas ettevõttel on võimalus kasutada riiklikku või oma sireeni, on kindlasti faktor, mis peaks määratlema, millise klassi järgi ta ohuteavitust korraldama peaks. Lõpuks leidsime aga, et mida vähem on erinevaid ohuklasse, seda lihtsam on ettevõttel juhise punktide põhjal oma riskianalüüsis kirjeldatud stsenaariumidele sobivad teavitusjuhised valida,“ kirjeldas Loorents tööprotsessi.
Projekti lõppetapis, kui olid valminud juba igale ohuklassile vastavad juhised, saadeti need tutvumiseks ja tagasisidestamiseks ka ohtlikele ja suurõnnetuse ohuga ettevõtetele.
„Oli väga hea meel lugeda ettevõtete äärmiselt sisukat ja konstruktiivset tagasisidet. Oli neid, kellele olid juhised igati arusaadavad ja vastuvõetavad, aga oli ka ettevõtteid, kes tegid väga põhjalikke ja asjalikke ettepanekuid, mis aitasid meil juhiseid veelgi lihtsustada,“ tunnustas Loorents osalenud ettevõtteid.
Elupäästev teavitus
Helena Loorents lisas, et kogu projekt oli PR Strategies meeskonnale mitmeski mõttes uus ja äärmiselt tähenduslik. „Kui seni on meie töö keskendunud ennekõike avalikkuse teavitamisele meedia kaudu, siis sel korral saime tegeleda tasandiga, mille eesmärk on päästa elusid. See andis projektile hoopis teise mõõtme ja vastutuse. Usun, et suudame tänu sellele kogemusele olla veelgi paremad partnerid oma tänastele ja tulevastele tööstusettevõtetest klientidele,“ rääkis Helena Loorents.
Valminud juhised on lisatud Päästeameti kodulehele ning 2024. aastal jätkub töö nende tutvustamiseks ohtlikele ja suurõnnetuse ohuga ettevõtetele. „Valminud juhised on hea vundament, mille põhjal plaanime viia sisse ka muudatused ohtliku ja suurõnnetuse ohuga ettevõtte kohustuslike dokumentide koostamise ning avalikkusele edastatava teabe ja õnnetusest teavitamise määrusesse,“ ütles Päästeameti esindaja Reelika Kuusik.
Tema sõnul otsustas Päästeamet PR Strategies meeskonna kasuks, kuna agentuuril oli lähteülesande põhjal kõige selgem visioon ja plaan, kuidas tegevust plaanitakse ellu viia.
„Päästeamet andis alginfo olukorrast ja soovitud tulemustest, kuid Helena koos oma meeskonnaga võttis kiiresti selles osas juhtrolli ning läbi erinevate arutelude, klassifikatsioonide ja juhiste korduvate ümberkirjutamiste jõudsime lahenduseni, mis annab tunduvalt selgemad juhised avalikkuse teavitamise korraldamiseks. Eriti ideaalseks lahenduseks on selle juures loodud klassifikatsioon, mis annab kiirelt info, millist avalikkuse teavitamise viise ettevõte peab kasutama, sh lähtudes ohust ja ohustatud isikute arvust. PR Strategies agentuuri ja Helena näol on tegemist väga hea koostööparteriga, kellega Päästeamet soovitab koostööd teha,“ võttis Reelika Kuusik projekti kokku.
Foto: Päästeamet
-
22.02.2024
PR Strategies koostas ohtlikele ja suurõnnetuse ohuga ettevõtetele teavitusjuhised -
09.01.2024
Külaliste nimekirjast kingikottideni ehk kuidas luua mõjusaid influencer-üritusi? -
27.10.2023
Üritus, mis viis osalejad kuule -
20.10.2023
Makita uue lao- ja büroohoone suursugune avamisüritus -
12.07.2023
Rattarikka reede algatus innustas õpilasi rattaga kooli sõitma -
11.05.2023
Fazer Musta leiva metsamatk -
12.04.2023
Anora uusaastapidu -
24.10.2022
Tõenäoliselt aasta parim PR-üritus -
30.12.2021
Kuidas pandeemia ajal suurejooneliselt juubelit tähistada? -
06.12.2021
Aitame Justiitsministeeriumil taastavat õigust populariseerida -
29.10.2021
Linnud, leopardid ja värvipritsmed ehk Oiva Toikka seni avaldamata kollektsiooni esitlus Eestis -
08.01.2021
Elu on liiga lühike, et nautida keskpärast! -
26.10.2020
ABOUT YOU lansseering Eesti turul - meie seni mahukaim mõjuisikute kampaania -
15.04.2020
Lõime Botaanikaaeda hubase matkaplatsi -
01.03.2020
#samapaljuinimene kampaania tõi esile päris inimeste lood -
20.12.2019
Kuidas mitte kaotada kriisi korral jalgealust? -
19.11.2019
Esitlesime Fazeri uut palaleiba ajakirjanikele -
09.10.2019
Kuidas vähetuntud IT-firmast sai mu lemmikklient? -
17.09.2019
Avasime meeleoluka peoga uuenenud Kalev Spa -
15.08.2019
2019. aasta suvi möödus ratta seljas -
18.06.2019
Koolitasime hotellijuhte influencer-turunduse teemadel -
07.06.2019
Avatud Tööstuste Nädala avaüritusel pöörasime tähelepanu noortele -
06.05.2019
PR Strategies kutsub suveks praktikale! -
15.04.2019
Tootjad hakkavad piirama suhkru sisaldust -
21.03.2019
PR Strategies pälvis Kuldmuna! -
14.01.2019
Tõime fookusesse peresõbralikud tööandjad -
04.01.2019
Juhtisime Fazeriga tähelepanu jätkusuutlikkusele -
13.12.2018
Tutvustasime disainihuvilistele Iittala Raami kollektsiooni -
25.11.2018
Eesti kokk lõi McDonald’s restoranile burgeriretseptid -
12.11.2018
Tõstsime teadlikkust tööohutusest -
01.11.2018
PR Strategies aitab avada ARSi -
23.07.2018
Elamuarendusettevõte Bonava tutvustas Uus-Mustamäe elupiirkonda -
29.06.2018
Aitasime avada Tallinna Lennujaama Duty Free poe -
25.06.2018
Volkswagen tutvustas oma uut lipulaeva – Touareg maasturit -
23.04.2018
Aitasime taas ühe õnneliku jalgpallifänni MM-finaalile -
06.01.2018
Kaarli Hambapolikliinik tähistas 20. juubelit -
24.11.2017
Pöörasime Toiduliiduga tähelepanu sealiha kasulikkusele -
27.10.2017
HKScan korraldas esimese Ärifoorumi -
20.09.2017
Iittala Taika kollektsioon tähistas 10. sünnipäeva -
14.08.2017
Toiduliit tähistas Balti Jaama Turul piimapäeva -
19.07.2017
Volkswagen esitles Eestis oma uut mudelit Arteon -
01.01.2017
Oskuste aasta otsib leevendust töökäte puudusele -
27.10.2016
Värviline lehm kutsus eestimaalasi piima jooma -
26.10.2016
Esmakordselt selgusid parimad praktikandid -
21.10.2016
Toidutööstused avasid huvilistele oma uksed -
06.10.2016
Fazer kinkis kolmele tuntud naisele šokolaadimaali -
13.09.2016
Korterelamu sai nurgakivi tantsupeo saatel -
08.08.2016
Eesti armsaima paari konkursil osales üle 200 paari -
01.12.2015
Sotsiaalministeeriumi kampaania „Kui välisriiki, siis targalt!“ oli edukas -
24.11.2015
Canon tõi Tallinnasse Baltikumi ja Skandinaavia tehnikaajakirjanikud -
20.11.2015
PR Strategies viis läbi piima tervislikkuse teavituskampaania -
11.09.2015
Eesti toit sai uue veebilehe -
24.08.2015
PR Strategies sai Hill+Knowlton Strategies’i ainuesindusõiguse Eestis -
30.05.2015
McDonald’s burgeri soovijad seisid sadu meetreid järjekorras -
06.05.2015
Lipumärgi tuntus kasvas aastaga hüppeliselt -
29.04.2015
PR Strategies meeskond pälvis Toiduliidu konverentsil kiitust -
13.03.2015
Hill+Knowlton Strategies töötajad jätkavad iseseisva agentuurina